Ihanaan syksyyn ja sen viileneviin ja kirpakoihin päiviin ja pimeneviin iltoihin saat lämmikettä ja energiaa, kun laitat liedelle kypsymään proteiinipitoisen ja verisuoniin vauhtia sytkyttävän kukkakaalikeiton. Se valmistuu nopeasti, mutta vielä nopeammin huomaat lautasen olevan jo tyhjän.

kukkaaineet

TARVITSET:

1,5 desilitraa vihreitä linssejä

Kukkakaalin

Bataatin

3 sipulia

5 valkosipulin kynttä

Noin 2 dl luonnon jogurttia tai maustamatonta soijajogurttia

Hieman hunajaa tai omenamehua

Garam Masalaa, inkivääriä, chiliä, kurkumaa, paprikajauhetta, juustokuminaa, korianteria, mustapippuria ja suolaa

Tabascoa

Hiukan öljyä

OHJE:
Pese linssit huolellisesti käsiesi välissä hieroen. Vaihda huuhteluvettä ja tee sama kaksi tai kolme kertaa. Linssejä ei tarvitse liottaa, mutta jos haluat, voit liottaa niitä puoli tuntia kylmässä vedessä, jolloin ne kypsyvät nopeammin.

Keitä linssit ja pilkotut kasvikset vedessä (sen verran että peittyvät).

Soseuta, kun kasvikset ovat kypsiä, eli noin 30 minuutin kuluttua. Lisää jogurtti ja mausta. Tarkista vielä keiton koostumus ja lisää tarvittaessa vettä, jos se on liian paksua.

Tarjoile kauniisti hymyn kera.

Nauti ja katsele syksyn ihanaa tuiverrusta, vedä villasukat jalkaasi ja iloitse elämästä.

Hyvää ruokahalua!

Lähi-idästä kotoisin oleva linssi, rokkalinssi  eli kylvövirvilä kuuluu herne­kasveihin. Sen pääasiallisia viljely­alueita ovat Intia, Turkki ja Kanada. Euroopassa sitä on viljelty etupäässä karjan rehuksi. Suomessa se ei menesty.

Kylvövirvilän siemen linssi on yleinen raaka-aine itämaisessa ruuassa, ja hyvä proteiinin ja ­kuidun lähde. Roomalaiset veivät laivalla linssejä Eurooppaan Egyptistä.

Linssikasvin nimi on vanha. Monissa kielissä sana tarkoittaa sekä kasvia että optista linssiä. Alun perin nämä sanat tarkoittavat kasvia. Kupera linssi muistuttaa muodoltaan linssi­kasvin siementä, ja siitä nimi. Linsseissä on noin neljäsosa proteiinia.

Intialainen dal-linssikeitto tarjoillaan riisin ja kasvisten kera.

Linssejä kannattaa yhdistellä aterialla muihin ruoka-aineisiin ja lisätä ruokaan myös hiukan öljyä. Ruuansulatusta edistävän juustokuminan ja korianterin kanssa se aiheuttaa vähemmän mahdollisia vatsavaivoja.

Ne ovat edullisia ja helppoja valmistaa.

kansi

Kirjoittanut

Virpi Piippo

Toimittaja, sairaanhoitaja ja kätilö. Sydäntäni lähellä ovat pienyrittäjät, ylipäätään ihmisten tarinat ja kohtalot. Olen kiinnostunut kokonaisvaltaisesta terveydestä ja erityisesti kasvisruoista.