Kookospähkinän puolestapuhujat kertovat kookospähkinän olevan ravitseva ja vahvistava. Perinteisesti sitä on käytetty kansanlääkinnässä monenlaisten vaivojen hoitoon.

Hoidettavien vaivojen lista on pitkä. Kookosöljyn kerrotaan olevan hyvä esimerkiksi astman, keuhkoputkentulehduksen, vilustumisen,tuberkulosin, kuumeen, paiseiden kaljun, haavojen, palovammojen, mustelmien, ummetuksen, punataudin, korvasäryn, hammassäryn, sientulehdukseen, heikkouden, pahoinvoinnin, kuukautiskipujen, aliravitsemuksen, keripukin ja turvotuksen hoitamisessa. Tätä mieltä on esimerkiksi ”superfoodguru” Jaakko Halmetoja useassa julkaisussaan ja antamassaan haastattelussa.

KOOKOSÖLJYN sisältämät rasvahapot ovat tärkeitä rakennusaineita soluillemme. Sen rasvahapot tukevat immuunijärjestelmämme toimintaa. Sen uskotaan olevan hyväksi myös kilpirauhaselle, hermostolle ja iholle. Kookosöljyä nauttimalla saa nopeasti energiaa, ja monessa välipalapatukassa se onkin yhtenä tärkeänä ainesosana.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kookosöljy sulaa nopeasti käden lämmössä kirkkaaksi nesteeksi. Samoin saattaa käydä myös huoneenlämmössä. Kookosöljy ei pilaannu siitä.

MONI KÄYTTÄÄ  kookosöljyä ihon hoidossa, etenkin meikin poistamisessa. Osa kauneudenhoitoalan ammattilaisista on kuitenkin sitä mieltä, että se tukkii ihohuokosia. Sen hyvää tekevään vaikutukseen uskovat eivät ole valmiita vaihtamaan sitä muuhun. He uskovat, että kookospähkinöiden saturoidut rasvahapot auttavat uudistamaan ihoa ja parantavat hermoston toimintaa.

KOOKOSÖLJYN  väitetään lisäävän äidinmaidon tuotantoa. Se olisi siis hyväksi odottaville äideille ja imettäville. Sitä voi kokeilla myös, jos kärsii hiivaongelmista, koska öljy on antibakteerinen. Se pitää loitolla bakteereja, viruksia ja sieniä.

KOOKOSÖLJY parantaa ruoansulatusta ja rasvaliukoisten vitamiinien ja aminohappojen imeytymistä. Kookosöljy parantaa kalsiumin ja magnesiumin imeytymistä. Se on myös voimakas antioksidantti. Öljy parantaa verensokerin imeytymistä.  Sen sisältämät keskipitkäketjuiset rasvahapot kiihdyttävät aineenvaihduntaa ja tukevat sen vuoksi painon pudottamista. Öljy sisältää painoonsa nähden vähiten kaloreita kaikista rasvoista, eikä se varastoidu kehoomme samoin kuin muut rasvat.

KOOKOSÖLJY AUTTAA kehoamme käyttämään tehokkaammin hyväkseen välttämättömiä rasvahappoja, kuten omega-3, omega-6 sekä omega-9,  sekä fosfolipidejä: koliinia ja lesitiiniä. Se kiihdyttää kilpirauhasen toimintaa, sen sanotaan olevan hyväksi kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsiville.

KOOKOSÖLJY EI sisällä kolesterolia, ja näin ollen se tukee sydämen ja verisuonten terveyttä. Kookosöljy tukee terveellisen kolesterolin eli HDL:n muodostumista maksassa. Kookosöljy hapettuu vasta 92 asteessa,joten se kestää erittäin hyvin paistamista.

Luomulaatuinen, kylmäpuristettu kookosöljy on parasta.

Luomulaatuinen, kylmäpuristettu kookosöljy on parasta.

KOOKOSÖLJYÄ OSTAESSA kannattaa valita laadukasta ja kylmäpuristettua luomulaatuista kookosöljyä. Kannattaa tarkistaa, että se on valmistettu tuoreista kookospähkinöistä, ei koprasta, joista suurin osa kookosöljyistä valmistetaan. Samalla kannattaa huomioida, että se on hydregenoimaton, raffinoitumaton ja valkaisematon, ja että se on valmistettu alkuperäisistä palmulajikkeista. Yleisimmin sitä näkee kaupan hyllyillä kirkkaissa lasipurkeissa, mutta parasta olisi, jos se olisi pakattu tummaan lasipurkkiin.

MUISTA OTTAA öljyä purkista aina puhtaalla lusikalla, ja pidä purkki puhtaana. Ihonhoitoon käytettävä öljy kannattaa siirtää toiseen purkkiin. Kookosöljyä ei tarvitse säilyttää kylmässä, mutta valolta suojattuna se säilyy paremmin.

ÖLJYÄ KANNATTAA kokeilla myös deodorantin sijaan, hiustenhoitoon, ja sillä on jonkin verran auringolta suojaava vaikutus. Lisäksi se hoitaa ikeniä.Suositeltava käyttömäärä öljyä on 2-4 rkl/pvä. Terapeuttinen eli hoitava annostus on 3 rkl/ pvä.

KOOKOSÖLJY EI sovi kaikille ja jotkut saattavat olla sille allergisia. Joillekin öljyn käyttäjille on tullut kurkkuun turvotusta ja yleistä huonoa oloa. Silloin sen käyttö kannattaa lopettaa välittömästi.

Kirjoittanut

Virpi Piippo

Toimittaja, sairaanhoitaja ja kätilö. Sydäntäni lähellä ovat pienyrittäjät, ylipäätään ihmisten tarinat ja kohtalot. Olen kiinnostunut kokonaisvaltaisesta terveydestä ja erityisesti kasvisruoista.