alfons-mucha-dreaming-1351307427_b

Alfons Maria Muchan taideteoksesta ostoskeskuksen seinälle kopioitu maalaus.

Maailma tulvii terveystietoa ja uusia tutkimuksia valmistuu kumoamaan edellisiä, tai vahvistamaan jo kauan tietona pidettyä. Ihminen turtuu tietotulvaan. Lisäksi saattaa mietityttää, miksi naapurin alkoholisoitunut Väiski, joka tupruttelee tupakkia, elelee jo yhdeksättä vuosikymmentään, kun taas nuori tyttö viereisestä rapusta kuoli syöpään. Onko niin, että kannattaa opetella kuuntelemaan itseään ja poimia ne tiedonjyväset, jotka tuntuvat sopivan itselle? Olisiko tärkeää elää oman näköistään elämää, on se sitten oleva lyhyt tai pitkä?

Kurkuma, kaalit, sipulit ja valkosipuli, vihreä tee ja marjat. Jankkaan tätä listaa mielessäni, ja yritän painaa korvieni väliin nämä eniten terveyttä edistävät ja syöpää ehkäisevät aineet, jotka kanadalainen syöpälääkäri luettelee.

Iltapäivällä kattilassani porisee kukkakaalikeitto, joka on höystetty kurkumalla ja mustapippurilla. Tietenkin keitossa on myös rutkasti sipulia ja valkosipulia. Jälkiruoaksi keitän vihreää teetä ja nautiskelen kulhollisen marjoja. Aterian jälkeen suunpieliä pyyhkiessäni, en voi olla miettimättä äitiäni, joka kuoli syöpään nuorena. Äiti eli luonnonmukaista ja terveellistä elämää. Isäni eli seitsemän vuotta äitiäni pidempään, vaikka hän käytti eläessään runsaasti alkoholia, ja joutui monta kertaa todellisiin vaaratilanteisiin, juomisensa takia.

2013-12-31 13.01.11

LUEN KIRJAA, jossa syöpään sairastunut lääkäri luettelee yksinkertaisia tapoja, joiden avulla voisi saada terveellisemmän elämän. Hän kehottaa koostamaan aterian siten, että 80 prosenttia siitä on kasviskunnan tuotteita ja loppu viidennes ateriasta on eläinproteiinia. Oma ruokavalioni on vegaaninen, joten sivuutan ohjeen.

Veljeni oli vuosia kasvissyöjä, kunnes huomasi päivittäin olevansa voimaton. Kun hän lisäsi riistaa ja kalaa ruokavalioonsa (aluksi vastenmielisesti), alkoi energiaa olla tarpeeksi aamusta iltaan, eikä 35-vuotiaan enää tarvinnut ottaa päiväunia. Hän kertoi, että saattaa siirtyä jossakin vaiheessa takaisin kasvissyöjäksi, kunhan vain keksii hyvän proteiinin lähteen, josta saisi tarpeeksi virtaa. Ja ennen kaikkea, mikä sopii juuri hänelle. Elämä on jatkuvaa etsimistä.

2013-12-30 20.02.03

RUOKIEN YHDISTELEMINEN on oma taitolajinsa, joista on kirjoitettu monta kirjaa. Yksi ohje on, että sekoitetaan keskenään kasviksia ja vihanneksia. Muutama yhdistelyohje on järkeenkäypä, sillä ne on perusteltu hyvin.

Esimerkiksi kurkumaa ja mustapippuria kannattaa käyttää yhdessä. Kurkuma imeytyy huonosti verenkiertoon, mutta mustapippurin piperiinimolekyyli tehostaa kurkumiinin imeytymistä. Näillä voi maustaa vaikkapa salaatinkastikkeen. Tämä keltainen mauste on kaikkein voimakkain ase syöpää vastaan. Myös tuoreita yrttejä kannattaa suosia monipuolisesti, kuten timjamia, oreganoa, basilikaa, rosmariinia, meiramia ja minttua. Ne eivät tuo pelkästään makua, vaan auttavat ehkäisemään syöpäsolujen kasvua.

Parsakaali on tehokas syöpää vastaan, mutta vielä tehokkaampaa se on nautittuna tomaattisoseen, sipulin ja valkosipulin kanssa. Voisikin ottaa tavakseen lisätä valkosipulia ja sipulia kaikkeen ruokaan, neuvovat viisaat. Näin itse olen tehnyt, ja uskon sen sopivan minulle.

Nämäkään neuvot eivät sovi kaikille. Hyvä ystäväni saa vatsanpuruja niin sipulista kuin myös valkosipulista. Hänen kannattanee kuunnella kehonsa viestiä ja jättää nämä herkut väliin.

2013-12-29 16.20.24

MONET  terveysgurut suosittelevat käyttämään luonnonmukaisesti kasvatettuja tuotteita aina kun se on mahdollista. Tämä käy järkeen, sillä voisiko kemikaaleista olla mitään muuta kuin haittaa keholle.

Kaikilla ei kuitenkaan ole varaa kalliimpiin luomutuotteisiin, ja uskoisin, että on silti viisaampaa syödä kasviksia (vaikka ne eivät olisikaan luomua) kuin ettei käyttäisi niitä lainkaan. Kaikki viljelijät eivät hae luomusertifikaattia, koska sen saaminen on kallis ja työläs prosessi. Silti he saattavat noudattaa luomuviljelyn periaatteita.

2013-12-28 21.50.03

JOTKUT OHJEISTA tulee helposti sivuutettua. Tällaisia ovat esimerkiksi kehotus välttää perunaa. Perusteluna on, että ne nostavat verensokeria, mikä saattaa edistää syöpäsolujen kasvua. Jos kyse on hiilihydraateista, niin eikö olisi järkevämpää vältellä kaukaa tuotua valkoista riisiä?

Peruna on lähiruokaa, ja kasvaa maaperässämme. Yksi asia tarkastella asioita onkin miettiä, mikä meille täällä pohjolassa on sopiva ruokavalio, mikä sopii meidän geeneillemme. Nauttiako keskitalvella appelsiineja, vaiko marjoja, joita on syksyllä poiminut pakastimensa täyteen.

2013-12-30 19.55.47

TUTTU ON ohjeistus: syö kalaa kaksi tai kolme kertaa viikossa. Tämä on varmastikin hyvä ohje, jos syö eläinkunnan tuotteita. Kalasta saa muun muassa hyviä rasvoja. Meret ovat tänäpäivänä kuitenkin hyvin saastuneita, ja kalan mukana saattaa saada annoksen vaikkapa elohopeaa. Itse pyydystetty järvikala on oma lukunsa.

Tunnen useita ihmisiä, jotka sairastuttuaan syöpään, alkoivat himoita lohta. Kertoiko heidän elimistönsä, että siinä on jotakin, joka auttaa syövän hoidossa, tai tuo helpotusta kestämään rankkoja sytostaatti- ja sädehoitoja?

2013-12-27 21.08.18

LISTA OHJEISTA jatkuu: valitse vain luonnonmukaisia omega 3-munia, käytä oliiviöljyä ja Canolaöljyä kokkaamiseen tai salaatinkastikkeisiin, käytä vain täysjyvätuotteita ja vältä sokereita. Jos makeanhammasta kolottaa, suositaan tummaa suklaata, jossa on vähintään 70 prosenttia kaakaota. Pieni pala aitoa suklaata edistää terveyttä.

Tyttäreni jätti sokerin pois jo parisen vuotta sitten ruokavaliostaan. Hänestä tuli vieläkin aiempaa tasapainoisempi ja iloisempi, ja hän voi paljon paremmin. Sokeri sisältää paljon tyhjää energiaa, eikä siinä ole mitään ravintoaineita.

Edesmennyt viisas äitini ihmetteli aikoinaan, kun aina elokuviin mennessämme ostin sadan gramman irtokarkkipussin. Hän itse osti vain kaksi karamellia, ja ne riittivät makeanhimon tyydyttämieseen. Niitä hän sitten hitaasti imeskeli, ja elokuva oli jo pitkällä, kun karkit olivat suusta liuenneet. Nyt olen noudattanut samaa ohjetta – ja toden totta – se on tarpeeksi.

2013-12-29 16.23.25

JOTKUT OHJEISTA ohitan välittömästi. Nyt kyse on todellisista valinnoista. Kun pyydetään välttämään kahvia ja mustaa teetä, en edes harkitse tekeväni niin. Kahvin juomisen opettelemalla opettelin, kun halusin pysyä virkeänä tehdessäni yötyötä kätilönä. Se maistui aluksi pahalta, mutta nyt nautin siitä, että saan juoda muutaman kupposen joka päivä tuota mustaa juomaa. Se on hyvää ja tuntuu sopivan minulle. Vaikka kahvi (ja musta tee) kehotetaan korvaamaan päivittäisellä kolmella kupilla vihreää teetä, en aio niin tehdä. Joskus myös huonona pidetyt valinnat ovat omiamme, ja tietoisesti tehtyjä.

Katson vielä listaa. Tämä on nyt toinen lista. Syöpää ehkäiseviä ruoka-aineita ovat: kaalit, sipulit ja valkosipuli, pinaatti ja vesikrassi, pellavansiemenet, kurkuma ja mustapippuri, tomaattisoseet, marjat, rypäleet, sitrustuoremehut, vihreä tee ja punaviini ja soija.

Soijasta olen lukenut ristiriitaista tietoa, sillä sen on myös sanottu aiheuttavan syöpää. Vegaaniliiton sivuilta asiasta voi lukea lisää, jos aihe kiinnostaa. Kohtuukäyttö mahdollisimman luonnonmukaista ja käsittelemätöntä soijaa, ei ainakaan vie omia yöuniani.

2013-12-31 22.44.34

KAIKKI OHJEET eivät liity ruokaan. Yksi asiantuntijoiden ohje on tehdä tilaa poikkeuksille. Jos joskus siis joudut poikkeamaan itsellesi tehdyistä säännöistä, niin se ei maailmaa kaada. Fanaattisuus saattaa toimia joillekin, mutta jos haluaa olla itselleen lempeä (en sano armollinen!), niin elämään kannattaa suhtautua savolaisen letkeästi ja leikkisästi. Nauttia.

Nämä ohjeet ovat varmasti kaikille tuttuja: ota aikaa liikunnalle, kävele, tanssi tai juokse. Liiku vähintään 30 minuuttia viisi kertaa viikossa. Harrasta hyötyliikuntaa. Valitse laji, josta nautit.

Oleskele auringonpaisteessa vähintään 20 minuuttia päivässä, mutta älä anna auringon polttaa itseäsi. D-vitamiinin riittävä saaminen on tärkeää.

Vältä turhia kemikaaleja. Käytä luomutuotteita elintarvikkeissa, kosmetiikassa, puhdistusaineissa ja vaatteissa.

Lisää tulee: vältä teflonpannuja, älä käytä mikroaaltouunia, suodata raanavesi, älä pidä kännykkää lähelläsi, silloin kun et käytä sitä. Kuinka moni noudattaa näitä?

Sitten päästään asian ytimeen: koskettele ja halaa ystäviäsi usein. Tämä pitää ihmisen hengissä. Kosketuksen voimaa on tutkittu, ja tutkimattakin uskon tämän.

Muista hengittää oikein. Opettele rentouttavia hengitystekniikoita ja käytä niitä kun olet stressaantunut. Tuntuu hassulta, että niinkin itsestään selvää asiaa kuin hengittäminen, täytyy erikseen miettiä, mutta niin se on. Hengitämme pinnallisesti, näin asiantuntijat uskovat.

Viimeisenä, muttei vähäisempänä on ohje: selvitä kuinka voit olla hyödyksi yhteisöllesi. Kuinka usein ajatuksemme pyörivätkään oman napamme ympärillä. Hyvän olon tunne on sanoinkuvaamaton, kun pystyy unohtamaan itsensä ja auttaa toisia siinä missä pystyy.

Ja kerta kiellon päälle: muista tehdä yksi asia, jota rakastat – melkein joka päivä. Se ei vie kauaa.

2013-12-31 11.43.45

PS.  Jaan vinkin (ehkä hieman irrallisena) viinirypäleiden ystäville.

Jos et pysty ostamaan luonnonmukaisesti kasvatettuja, niin liota rypäleitä 15 minuuttia vedessä, johon on lisätty kaksi ruokalusikallista omenaviinietikkaa. Torjunta-aineet vähenevät käsittelyn myötä, eikä tämä vaikuta makuun mitenkään. Tämä vinkki on ravitsemusterapeutti Sinikka Pakemanin ravintokurssilta vuosikymmenen takaa.

Oma terveysvinkkini on: mieti mitä elämältäsi haluat. Pyri kohti haluamaasi, jos se ei vahingoita muita.

Hengitä.

2013-12-25 17.59.01

Kirjoittanut

Virpi Piippo

Toimittaja, sairaanhoitaja ja kätilö. Sydäntäni lähellä ovat pienyrittäjät, ylipäätään ihmisten tarinat ja kohtalot. Olen kiinnostunut kokonaisvaltaisesta terveydestä ja erityisesti kasvisruoista.